De polissen van kredietverzekeraars zijn vrij logisch opgebouwd. U moet beschikken over een kredietlimiet en u moet zich houden aan een tijdslimiet. Met deze 2 voorwaarden bent u al een heel eind. Voor de rest handelt u als een goed koopman en dan is feitelijk alles in orde. Om u het leven makkelijker te maken geven wij u dé tip die u helpt bij het efficiënter afhandelen van uw claims.
Credit limit
Uw totale openstaand saldo op een debiteur moet passen binnen uw kredietlimiet. Mocht u ook het fabricage/contract risico hebben meeverzekerd, dan moet uw limiet toereikend zijn voor uw totale openstaand saldo plus de orders in bewerking. U kunt op meerdere manieren een limiet aanvragen:
- Online via het systeem van een kredietverzekeraar
- Zelfbeoordeling;
- Blinde dekking
- Betalingservaring
- Kredietinformatierapport
Lees het artikel over de totstandkoming van een kredietlimiet uit onze nieuwsbrief van maart 2021.
Tijdslimiet
De verzekeraars hanteren 2 tijdslimieten:
- De automatische dekkingsstop voor nieuwe leveringen. Dit is meestal 60 dagen na de vervaldatum van de oudste factuur.
- De termijn waarop u een incasso moet overdragen. Dit kan variëren, maar vaak is dat 75 tot 90 dagen na de vervaldatum van de oudste factuur.
De genoemde krediet- en tijdslimiet zijn voor de verzekeraar de twee belangrijkste controlepunten bij de beoordeling van een claim.
De PolisManager
Wist u dat u in vrijwel ieder boekhoudpakket een kredietlimiet kunt invoeren en een ouderdomslijst kunt uitdraaien? Dit kan een arbeidsintensief project zijn wanneer u meerdere debiteuren beheert, maar hiervoor hebben wij nu de perfecte oplossing. Wij hebben de PolisManager ontwikkeld die u niet alleen veel handmatig werk uit handen neemt, maar ook voorkomt dat u schades vergeet te claimen.
Hoe werkt de PolisManager?
Door de koppeling van uw boekhoudpakket met de systemen van de verzekeraar minimaliseert u de kans op fouten en bespaart u veel tijd. Na iedere update ontvangt u automatisch lijsten en notificaties en wisselt PolisManager deze data automatisch uit met de verzekeraar. Zo bent u altijd op tijd voor het aanvragen van een verhoging van uw kredietlimiet. Ook voorkomt u hiermee dat u tijdens achterstalligheid gaat leveren of te laat een incasso opstart.Met de PolisManager garanderen wij een snellere en betere afhandeling van uw claims.
Want to know more?
Wilt u weten hoe u de PolisManager geschikt kunt inzetten voor uw organisatie? Neem contact op met de specialisten van Xolv en wij geven u graag advies!