Arbeidsmarkt is een probleem

Gepubliceerd op 21/05/2024

Arthur Schellekens, Country Manager Nederland bij Coface, werkt al 24 jaar bij de organisatie die wereldwijd ondernemers helpt bij het nemen van kredietbeslissingen. In Nederland werken er zo’n honderd professionals bij de kredietverzekeraar, wereldwijd zijn er duizenden werknemers die vanuit honderd landen opereren. De Franse organisatie is er ondanks de grootte in geslaagd overal hetzelfde DNA te creëren. Klanten merken aan alles dat de verzekeraar betrokken is bij hen, dat ze écht geholpen worden. De werksfeer is zeer prettig en er is een hoge bereidheid om samen te werken en successen te vieren. En dat is precies waarom Arthur Coface nooit heeft verlaten. 

“Vierentwintig jaar geleden begon ik als acceptant, in 2009 werd ik directielid. Ik had een functie in risk underwriting, het bepalen van de hoogte van kredietlimieten, en ik heb bijvoorbeeld in Duitsland gewerkt als Regionaal Risk Director. Het is een kleine greep van de diversiteit aan stappen die ik in onze organisatie heb gezet en heb kunnen zetten. In november 2023 ben ik aangesteld als Country Manager Nederland. Het feit dat ik al geruime tijd in onze organisatie rondloop, onderschrijft dat het een prettige maar ook professionele organisatie is om in te werken. Persoonlijk vind ik het mooi en verrijkend om veel in contact te staan met mijn buitenlandse collega’s, brokers en klanten. Van staalhandel tot stoffenbekleding, de branchediversiteit is enorm. Nederland is een exportland, onze internationale collega’s en netwerken hebben we hard nodig om ons werk wat een directe bijdrage levert aan de Nederlandse en internationale economie excellent uit te voeren.” 

Vooruitzichten

De economie lijkt enigszins aan te trekken en Arthur zegt een milde groei voor Nederland te verwachten. “De coronacrisis heeft er natuurlijk ingehakt, net als de financiële crisis. Maar we moeten niet vergeten dat ook zonder die extreme voorvallen elke economie zo nu en dan een reset nodig heeft. Dat had misschien al in 2019 moeten gebeuren, maar die bleef uit door de coronasteun. Daarna is de reset eigenlijk meegevallen, de consumentenbesteding bijvoorbeeld is nog aardig op peil. Ja, we komen uit een recessie, maar er lijkt ook een andere mindset te zijn welke een invloed lijkt te hebben op ons spaar- en uitgavegedrag. We verwachten dus een milde groei voor Nederland. Er zijn problemen, denk maar aan de krappe arbeidsmarkt gecombineerd met afremmende productiviteitsstijging. Kort gezegd: we hebben meer mensen nodig om groei bij te houden. Die krapte is voelbaar. De demografie verandert en pas rond 2030/2040 verwachten we meer arbeidsproductieven op de markt. En zelfs in de meest gunstige economische situatie, baren de huidige geopolitieke ontwikkelingen ook zorgen. Desalniettemin is er reden tot enig optimisme.” 

Betrouwbare relatie

De kredietverzekeringsmarkt is een markt die de economie enorm ondersteunt. Onze sector mag zichzelf wat dat betreft ook best wat beter verkopen. Arthur: “Ik weet het, op feestjes worden mensen niet meteen heel enthousiast over ons werk. Ik wil niet zeggen dat we een slecht imago hebben, maar eerder dat we onbekend zijn. En onbekend maakt onbemind. Ik denk dat we ons als sector best wat steviger mogen positioneren. Onze branche draagt stevig bij aan de economie. Door meer kennis te delen, te vertellen wat en hoe we zaken aanvliegen, dat we echt meedenken met klanten en oplossingen bieden. Dat we onze klanten beschermen bij het internationaal en nationaal zakendoen. En daar vinden Coface en Xolv elkaar: in goed voorbereid zijn, proactief te werk gaan, sterke analyses te maken op basis van data en vooral in gesprek zijn en blijven met ondernemers en elkaar. Xolv is voor ons een betrouwbare partner, altijd heel goed voorbereid, de professionals leveren alles op tijd aan en ze zijn sterk in het analyseren op basis van data, ervaring en kennis. Dát past heel goed bij ons als Coface, we hopen nog lang met Xolv te kunnen samenwerken!” 

Meer weten? Neem contact op.