Stap 1: Krijg inzicht in de financiële gezondheid en prestaties van het bedrijf met recente financiële overzichten (denk aan balans, winst- en verliesrekening en kasstroomoverzichten).
Stap 2: Kijk naar de verhouding tussen kortlopende activa en kortlopende schulden en analyseer de liquiditeitspositie.
Stap 3: Kijk naar de verhouding tussen het eigen en het totale vermogen en beoordeel de solvabiliteit.
Stap 4: Analyseer de winstgevendheid door naar bruto- en netto winstmarge te kijken.
Stap 5: Is er een positieve en consistente kasstroom? Dan kan dat aangeven dat de klant toekomstige verplichtingen na kan komen.
Stap 6: Analyseer de verhouding tussen schulden en eigen vermogen.
Stap 7: Beoordeel of er factoren zijn als concurrentie, regelgeving, economische trends, de markt en het bedrijfsprofiel die van invloed kunnen zijn op de kredietwaardigheid.
Stap 8: Vergelijk jouw (potentiële) klant met andere bedrijven in dezelfde branche.
Stap 9: Identificeer mogelijke bedreigingen (denk aan bedreiging op operationeel, markt of juridisch gebied).
Stap 10: Maak een goede afweging, het aanvragen van een kredietrapport bij een gespecialiseerd bureau levert meer waardevolle inzichten op dan je zelf kunt achterhalen.
Nog even ter info: je kunt tegenwoordig ook specifieke debiteuren verzekeren, of bijvoorbeeld alleen je grootste klanten. Je hoeft dus niet altijd je hele omzet te verzekeren.