Laten we dat eens concreter maken met een voorbeeld uit onze praktijk. Deze klant wil graag anoniem blijven en dat respecteren we uiteraard. Er is uiteraard wel ingestemd met het delen van het traject en de oplossingen die we boden. En het waren oplossingen die de klant niet had verwacht! We kwamen aan tafel om de kredietverzekering te bespreken. Al snel werd duidelijk dat ze zich juist niet meer wilde verzekeren. Er werd namelijk steeds minder kredietrisico gelopen, omdat er meer tegen vooruitbetaling werd geleverd en het aantal leveringen aan de overheid steeds groter was geworden. Helder verhaal.
Vraag achter de vraag vinden
Maar zoals gezegd, we vragen graag verder door. Er bleek een duidelijke behoefte om meer werkkapitaal vrij te spelen, in verband met een herkapitalisatie op het hoofdkantoor. En er kwam een duidelijk verzoek of Xolv een garantie kon regelen voor een van de buitenlandse vestigingen die juist drie moeilijke jaren achter de rug had. Zo zie je maar, er is altijd een vraag achter de vraag, het is de kunst dat te kunnen achterhalen.
Regelen maar!
We maakten een gedegen rapport over de afgelopen jaren, werkten een goede cashflow prognose uit en een zorgden voor een garantstelling van het moederbedrijf. We benaderden de markt om een garantie af te geven en we vonden een verzekeraar die dat kon. Het gevolg? Een tevreden klant, die in eerste instantie juist dacht niets nodig te hebben. Het gaat dus niet altijd om een product, maar juist om de oplossing. En daarmee de opbrengst voor onze klanten!