Het jaar 2025 zal zeker niet saai worden!

Gepubliceerd op 09/12/2024

Eind 2024 stond in het teken van de Amerikaanse verkiezingen. Het leek spannend, maar Donald Trump heeft afgetekend gewonnen. En voordat de inauguratie plaatsvindt laat hij al dagelijks van zich horen. Mexico, Canada en uiteraard China kunnen weer rekening houden met importtarieven en handelsbeperkingen. Ook Europa zal de dans niet ontspringen. De oorlog tussen Rusland en Oekraïne zal binnen een dag opgelost worden, terwijl het conflict in het Midden-Oosten op een verharding kan rekenen. Enkele Oost-Europese landen neigen steeds meer op te schuiven richting Rusland en ook in Azië is er nu onrust. In Zuid-Korea en blijft het gissen hoelang China Taiwan met rust laat.

Als we naar de ontwikkelingen binnen de EU kijken, dan staan we voor enorme uitdagingen. Uit een rapport van Draghi blijkt dat de EU-landen € 800 miljard moeten investeren om weer competitief ten op zichte van andere economische machtsblokken te worden (China en VS). De EU wil koploper zijn om alle milieudoelstellingen te halen (wat op zich een mooi streven is), maar dit gaat ten koste van onze concurrentiepositie. China, de VS en India vinden dit minder belangrijk en produceren dus veel goedkoper. Daarnaast is de regelgeving voor ondernemingen te complex om snel te kunnen investeren. Gemiddeld duurt het binnen de EU 7 tot 8 jaar voordat alle benodigde vergunningen voor een bouw van een fabriek verkregen zijn. Ook dient er meer innovatie plaats te vinden. 

Automotive

De Europese automotive sector is hierbij exemplarisch. Op korte termijn moet in deze sector veel veranderen om de concurrentiepositie ten opzichte van Chinese autofabrikanten en Tesla te verbeteren. Fabrikanten zoals Volkswagen en Mercedes kunnen maar net het hoofd boven water houden.

Roerig

Al deze onzekerheid en geopolitieke ontwikkelingen zorgen ervoor dat 2025 een roerig jaar zal worden. Dat zal ongetwijfeld leiden tot meer economische tegenwind en een toename van faillissementen. Ondernemingen moeten dus alerter worden, betalingsgedrag van afnemers goed monitoren en risico’s afdekken. Maar het biedt ook weer kansen. Nederlandse ondernemingen zijn over het algemeen innovatief en zoeken nieuwe product-markt combinaties. Ook worden ondernemingen gedwongen om kosteneffectiever te gaan werken. Uiteindelijk zal dit weer leiden tot een sterkere concurrentiepositie. Na jaren van groei is het dus ook wel eens goed om weer wat tegenwind te krijgen, dat houdt ons scherp!

Meer weten? Neem contact op.