IA Group werkt samen met kredietverzekeraars, banken, makelaars en exporteurs om handelsgeschillen tussen kopers en verkopers te voorkomen en op te lossen. Wanneer een verzekerde een claim indient, is de verzekeraar verplicht om snel vast te stellen of de claim terecht is en te beslissen of er schadeloosgesteld gaat worden. En zo ja, voor hoeveel. De IA Group is gespecialiseerd in het snel, duidelijk en grondig onderzoeken van claims. Van Peru tot China en van Senegal tot Rusland werken lokale professionals aan het beoordelen en terugvorderen van internationale schulden. Ieder land heeft zijn eigen wetten en een andere manier van zakendoen, door ter plekke aanwezig te zijn worden geschillen voorkomen en opgelost.
Chanan Hertzberger, CEO van IA Group: “Ons familiebedrijf heeft zo’n 120 mensen over de hele wereld in dienst. Mensen die vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam en vanuit de lokale kantoren over de hele wereld zich elke dag inzetten om recovery -, consultancy – en juridische diensten onze klanten aan te bieden. We hebben regelmatig contact met Xolv, zij winnen bij ons adviezen in om hun klanten van de juiste informatie te kunnen voorzien. Over de kredietwaardigheid van potentiële nieuwe klanten bijvoorbeeld. Bij de IA Group hechten we waarde aan goede, langdurige samenwerkingen en dat hebben we absoluut gemeen met Xolv. Een open en eerlijke communicatie en korte lijntjes, dat typeert onzer beiden bedrijven. Wij zijn een hecht familiebedrijf en ondanks onze grootte slagen we erin om er voor elkaar te zijn en het werk met elkaar solide uit te voeren. Wij buigen ons over heel gecompliceerde dossiers en we stoppen niet voor er een realistische oplossing is. Voor Xolv kijken we met regelmaat met een onafhankelijke blik naar onverzekerde vorderingen of naar afgewezen vorderingen wegens een vermeend dispuut. Maar we zetten ook in op advies om problemen te voorkomen met onze consultancydiensten. Want als je als ondernemer zaken aan de voorkant goed regelt, is er minder kans op problemen achteraf.”
Echt anders
“Wat ik elke ondernemer wil meegeven: zaken doen in het buitenland is écht anders dan in Nederland. En dat kan ik niet genoeg benadrukken! Om een klein voorbeeld te geven, de eisen voor het aanbieden en accepteren van algemene voorwaarden zijn niet overal hetzelfde als in Nederland. Als je geen getekend akkoord hebt, zijn ze vaak gewoon niet geldig. Dat kan heel lang goed gaan natuurlijk, maar als er zich problemen voordoen, worden die problemen alleen maar groter als je voorwaarden niet geldig zijn. Dan wordt je positie alleen maar slechter. Elk land heeft zijn eigen wetten en je wilt van tevoren gedegen vastleggen naar welk recht je handelt en bij welke rechtbank je een mogelijk geschil voorlegt. Het zijn maar een paar kleine voorbeelden, die enorme gevolgen kunnen hebben voor de betreffende ondernemers.”
Identiteitsdiefstal
“In ons werk onderzoeken we met grote regelmaat fraudezaken. Op dit moment is identiteitsfraude een groot probleem, daar moet je jezelf echt tegen wapenen. Zo kun je ervan overtuigd zijn dat een grote internationale supermarktketen een bestelling plaatst. Alles klopt, dus je besluit de opdracht aan te nemen en spreekt achteraf betalen af. Vervolgens krijg je een legitiem uitziende mail dat de opslag van de klant vol zit, met de vraag of je bij een andere locatie kunt leveren. Dat doe je en vervolgens blijkt van A tot Z dat dit in scène is gezet door oplichters. Zo wordt er ook met regelmaat gevraagd het geld niet over te maken naar A, maar naar B. Het is lastig beoordelen of je met een fraudeur te maken hebt. Het zijn de mensen die er netjes uitzien en op een beurs contact met je leggen. Ze winnen je vertrouwen en slaan later toe. Dat kun je voorkomen door onderzoek te laten doen voor je in zee gaat. Naar legitimiteit en kredietwaardigheid. Het kan veel ellende voorkomen!”