De timing is ongelukkig. Een warenhuis lanceren in Nederland is al moeilijk genoeg: V&D overleefde het niet, vele andere winkelketens vielen ook om of raakten in moeilijkheden. Het Canadese Hudson’s Bay zet desondanks alles op alles om Nederland te veroveren, maar tegelijkertijd stapelen de problemen bij het bedrijf zich op.
Kwakkelende dochteronderneming
Terwijl Hudson’s Bay 300 miljoen euro in zijn Nederlandse entree pompt, staan de Europese activiteiten van het bedrijf plots onder druk. De problemen worden veroorzaakt door haar dochteronderneming Galeria Kaufhof. Hudson’s Bay kocht de Duitse warenhuisketen en het Belgische Galeria Inno in 2015 voor een slordige 3 miljard euro. Sindsdien is het niet gelukt de 97 vestigingen van Kaufhof vlot te trekken. In de feestmaand december afgelopen jaar daalde de omzet zelfs.
Kerstseizoen onder druk
Activistische aandeelhouders van Hudson’s Bay eisen nu dat de Canadezen zich terugtrekken uit Europa. Deze malaise doet natuurlijk alle alarmbellen rinkelen, ook bij kredietverzekeraars. Sommigen weigeren sinds kort leveranciers aan Hudson’s Bay en Kaufhof volledig te verzekeren voor geleverde artikelen. Het legt een bom onder komend kerstseizoen, waarvoor alle kleding en andere items al zijn besteld.
Oplossingen voor leveranciers
Door het intrekken dan wel niet verstrekken van dekking worden de leveranciers acuut geconfronteerd met grote risico’s. Hoewel zij graag willen samenwerken met Hudson’s Bay en als merk in deze luxe warenhuizen willen liggen, rijst de vraag: tegen welke prijs?
In dit soort gevallen denken wij graag met u mee. We zijn in staat oplossingen te bieden waarbij concrete dekking gerealiseerd wordt, ondanks de terugtrekkende houding van enkele grote kredietverzekeraars. Niet alleen voor de Hudson’s Bay Group, maar ook voor lastige dossiers als Blokker en Maxeda (o.a. Praxis).