Als betaling -ondanks je prima debiteurenbeheer- toch uitblijft, dan zijn er meerdere mogelijkheden om met een kredietverzekering zelf een succesvolle regeling te treffen. Waar moet je op letten?
2 zaken die je in de gaten moet houden:
- Je zorgt ervoor dat je een betalingsregeling treft waarbij de oudste factuur binnen de meldingstermijn van het incasso wordt ontvangen. De termijn varieert per verzekeraar en ligt tussen de 75 en 120 dagen na de vervaldatum van de oudst openstaande factuur.
- Geeft je debiteur aan meer tijd nodig te hebben voor een betalingsregeling of is er een dispuut? Dan kun je bij jouw verzekeraar een goedkeuring vragen tot uitstel van incassomaatregelen.
Blijft de betaling dan nog uit? Dan ga je uiteindelijk over tot incasso. Daarbij kun je de hulp inroepen van een derde partij. Om niet nog langer dan noodzakelijk te hoeven wachten op jouw geld of onnodig veel tijd en geld aan de incasso kwijt te zijn. We zetten de belangrijkste redenen om incasso uit te besteden op een rijtje:
5 redenen om incasso uit te besteden
- Snelheid. Creditmanagers zijn vaak tot wel 40 procent van hun tijd bezig met het binnenhalen van achterstallige vorderingen. Besteden ze dit uit, dan besparen ze een hoop tijd.
- Efficiëntie. Weet je zelf hoe en waar je de incasso moet indienen in het buitenland? En hoe je dit zo snel mogelijk kunt doen? Veel mensen komen al snel uit bij een lokale advocaat of deurwaarder. Kredietverzekeraars profiteren van een internationaal netwerk.
- Kennis. Besteed je de incasso uit aan een incassobedrijf, dan kun je profiteren van diens ervaring. Bijvoorbeeld van een grote database van debiteurengegevens. Meerdere dossiers op één debiteur kunnen worden samengevoegd, waardoor je sterker staat ten opzichte van de debiteur bij het afspreken van een betalingsregeling.
- Kosten. Het uitbesteden van incasso hoeft niet veel te kosten. Zo betaal je bij een enkele incasso-expert alleen de incassokosten als ze succesvol hebben geïncasseerd.
- Combinatiemogelijkheden. Het biedt voordelen als het incassobureau naast incassodiensten ook kredietverzekeringen biedt. Zijn er problemen bij de incasso, dan kan het bureau de kredietlimiet intrekken. Een sterk wapen.
Waar let je op bij een incassopartner?
Het innen van vorderingen is een vak apart. In onze ogen moet daarbij één ding centraal staan: het behoud van de relatie met de afnemer. Daarnaast zoek je een partner die geschikt is voor jouw specifieke situatie. Hoe hoog is de vordering? In welke branche is de afnemer werkzaam? In welk land is je klant gevestigd? Het laatste wat je wilt is boven op je problemen met je klant, ook nog van de regen in de drup raken met je incassopartner. Xolv helpt je graag met het natrekken van niet-betalende klanten en we adviseren je over de acties en vervolgstappen. We schakelen, als het niet anders kan, een incassopartij in die de vordering alsnog incasseert, waarbij altijd het behoud van de klantrelatie centraal staat. Zo kun jij je weer concentreren op je eigen bedrijf!
Bron: https://www.allianz-trade.com/nl_NL/kennis-tips/blogs/incasso-uitbesteden.html