Oorzaken faillissementen
Hoewel er vaak meerdere oorzaken voor een faillissement bij retailers zijn, speelt het te laat aanpassen van de distributiestrategie doorgaans een belangrijke rol. Veel gefailleerde retailers investeerden te laat in verkoop via (eigen) webwinkels. Hierdoor verloren ze jaarlijks steeds meer marktaandeel. Verkopen via webwinkels nemen immers al jaren fors toe ten opzichte van de verkopen via traditionele winkels.
Ook de doorstarts van retailers zijn niet altijd succesvol geweest. Na verwoede pogingen verdwijnen ze dan uiteindelijk toch van de markt. Gelukkig zullen er altijd succesvolle traditionele retailketens blijven bestaan, als ze maar wel oog blijven houden voor een duale distributiestrategie (verkoop via de winkel én het web).
Afdekken kredietrisico’s
Retailers zijn steeds meer afhankelijk van leverancierskrediet. Ze moeten daarom steeds transparanter worden naar financiële partijen, waaronder kredietverzekeraars. Laatstgenoemden geven dekking op basis van de jaarcijfers van een onderneming. Hoe recenter deze informatie is en hoe frequenter deze verstrekt wordt, des te groter de kans is dat verzekeraars bereid zijn dekking te verstrekken. Naarmate de risico’s in de retailsector toenemen, wordt de behoefte aan een kredietverzekering bij leveranciers groter.
Xolv helpt zowel leveranciers als retailers om kredietrisico’s af te dekken waardoor leveranciers krediettermijnen kunnen verlenen. Dit is vaak een voorwaarde voor financiers om debiteurenvorderingen te financieren. Voor retailers die in zwaar weer verkeren zijn er ook oplossingen mogelijk. Doorgaans zit hier een wat hoger prijskaartje aan, maar in goed overleg met de retailer zijn daar goede afspraken over mogelijk. Immers de retailer heeft baat bij leverancierskrediet om werkkapitaal te genereren.
Wilt u weten hoe u kredietrisico’s (beter) kunt afdekken of welke oplossingen voor u beschikbaar zijn? Neem dan contact met ons op via info@xolv.nl of 073 – 820 02 95. Onze specialisten staan u graag te woord.