Patrick, wat voor een bedrijf is Mariënbergh? Waarin onderscheiden jullie je van andere incassobureaus?
“Bij Mariënbergh ligt de nadruk op het minnelijke incassotraject, waarbij de hoogte van de vordering voor ons geen verschil maakt. Wij zitten er bovenop, spitten heel de zaak van A tot Z uit en doen er alles aan om in het minnelijke incassotraject tot een bevredigend resultaat te komen. Ons incassoproces is dus maatwerk. Wij doen er alles aan om een gerechtelijke procedure te voorkomen. Waarom we dat doen? Het kost vandaag de dag ontzettend veel tijd en geld om te gaan procederen, de klant is er niet bij gebaat en de kosten rijzen echt de pan uit. Daarom zetten wij ons samen met het team in om vorderingen langs minnelijke weg geïncasseerd te krijgen en dit alles vanzelfsprekend binnen de daarvoor geldende wet- en regelgeving.”
Kun je een voorbeeld van een succesvol incassotraject geven?
“Enige tijd geleden werden wij ingeschakeld om een zeer aanzienlijke en gecompliceerde vordering op een transportonderneming ter incasso in behandeling te nemen. De facturen van deze opdrachtgever werden om onduidelijke redenen niet betaald. Nadat het de klant en zijn toenmalige incasso-intermediair niet lukte om de vordering te incasseren, kwam ons bedrijf in beeld. Wij zijn met deze klant in overleg gegaan, hebben het complete dossier en alle daarbij behorende documentatie tot ons genomen om uiteindelijk de hoogte van de vordering vast te kunnen stellen. Een flink bedrag: meer dan € 25.000,-.”
Hoe verliep de incassoprocedure?
“Wij hebben de vordering en de incasso via een op maat gemaakte aanmaning aan de wederpartij kenbaar gemaakt. Op de door ons verzonden aanmaning en het daarop actief gevoerde incassoproces kregen wij weinig tot geen reactie noch betaling. Vervolgens heeft de debiteur een rechtsbijstandsverzekeraar in de arm genomen. In eerste instantie probeerden zij om de vordering ter discussie te stellen om aansluitend aan te sturen op een procedure in rechte. Uiteindelijk heeft de rechtsbijstandsverzekeraar besloten om zijn interventie te staken wat voor Mariënbergh aanleiding was om het incassotraject voort te zetten. Dit heeft vervolgens via een regeling geleid tot de totale betaling van de hoofdsom. Los van de bepalingen in de algemene voorwaarden hebben wij besloten om de kosten te matigen. Al met al konden wij de totale vordering, inclusief de rente en kosten, incasseren.”
Het is een lang en intensief incassotraject geweest. Hoe hebben jullie dit tot een succesvol einde weten te brengen?
“Wij hebben een zeer intensieve incassoprocedure moeten voeren: veel mailen, bellen, persoonlijke bezoeken. Dit allemaal om de debiteur in beweging te krijgen én te houden. Met dit succes tot gevolg.”
Patrick Spierings over Xolv
“Ik werk al vele jaren samen met Xolv en we zijn dan ook echte sparringpartners. Wij spreken elkaars taal en hebben maar een half woord nodig om elkaar te begrijpen. Klanten van ons die een kredietverzekering of factoring nodig hebben, brengen wij in contact met Xolv.”
Meer weten?
Wilt u weten wat de mogelijkheden zijn om uw incasso’s via Xolv te laten verlopen? We praten u graag bij. Neem ook eens een kijkje op onze speciale pagina over incassobeheer.