Meest voorkomende vormen van fraude
Er zijn drie vormen van fraude die veruit het meest voorkomen:
Fraude door een spookbedrijf
Allereerst de fraudeur die in korte tijd veel goederen bestelt en alles laat afleveren in een gehuurde loods of algemene marktplaats. De goederen worden snel opgehaald en doorverkocht. De fraudeur verdwijnt met de noorderzon en laat een leeg bedrijf achter, zonder veel waarde. Deze fraudeur heeft een bestaande BV en vaak weet deze persoon dat kredietverzekeraars ook nog dekking op deze BV geven. Heeft u een kredietlimiet op het bedrijf (fraudeur) verkregen, dan krijgt u de schade doorgaans vergoed van de kredietverzekeraar. U heeft tenslotte ook daadwerkelijk zaken gedaan met de BV die achteraf bij een fraude betrokken bleek.
Fraude uit naam van een gerenommeerd bedrijf
Daarnaast is er de fraudeur die pretendeert werknemer te zijn van een bestaand en betrouwbaar bedrijf. Hij bestelt de goederen bij u en geeft opdracht deze op een specifiek adres af te leveren. Hij haalt de goederen daar snel weg. Het bedrijf waar hij zogenaamd werkt, heeft niets besteld of ontvangen, maar krijgt wel de facturen toegestuurd. Heeft u wel een kredietlimiet op het bedrijf verkregen, dan krijgt u toch de schade in principe niet vergoed van de kredietverzekeraar. U bent misleid en heeft dus feitelijk geen zaken gedaan met het bedrijf waarop u een kredietlimiet heeft gekregen.
Fraude door phishing
Dan is er nog de fraudeur die phishingmails verstuurt. Phishing is een vorm van cybercrime of internetfraude. U ontvangt valse e-mails die u naar een valse website proberen te lokken. De e-mails lijken te komen van bekende bedrijven, zoals uw verzekeraar, bank of een klant. Met de phishingmails willen de fraudeurs u gegevens ontfutselen zoals inloggegevens, wachtwoorden of creditcardgegevens. Of ze sturen u spookfacturen. Daarmee kunnen ze ernstige schade aan uw bedrijf toebrengen.
Zo herkent u fraude
U kunt fraude op verschillende manieren herkennen:
- U kunt geen professionele website van uw nieuwe klant vinden;
- U heeft alleen een mobiel telefoonnummer;
- Uw opdrachtgever heeft niet onderhandeld over prijs of condities. Een nieuwe klant doet dit over het algemeen wel;
- In de correspondentie die u ontvangt zitten veel grammaticale of spelfouten;
- De nieuwe klant gebruikt geen zakelijk e-mailadres, maar gebruikt een gmail, hotmail of soortgelijk e-mailadres;
- Het briefpapier ziet er niet professioneel uit;
- Het kantooradres is een postbus of een bedrijfsverzamelgebouw;
- Er zit een opvallend korte periode tussen het eerste contactmoment en de levering;
- De nieuwe klant wijzigt het afleveradres op het laatste moment en wil de goederen snel ophalen;
- De opdrachtgever wil graag referenties en ander materiaal aanleveren om u te overtuigen;
- U kunt de opdrachtgever niet of slechts met moeite bereiken;
- Het BTW-nummer is niet meer geldig (dit kunt u checken via http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/;
- De opdrachtgever is niet bekend met uw branche.
5 tips om fraude te voorkomen
Met deze tips kunt u fraude proberen te voorkomen:
1. Laat een nieuwe klant vooraf betalen
Als het om een opdracht of order van enige omvang gaat is het belangrijk om vooraf het betaalgedrag, de kredietwaardigheid en de financiële status van uw potentiële klant te checken. Ook is het goed om te controleren of uw contactpersoon wel tekenbevoegd is. U kunt deze informatie opvragen bij uw kredietverzekeraar en de Kamer van Koophandel. Komt hieruit naar voren dat uw nieuwe klant een slechte betaalreputatie heeft? Vraag dan of hij het bedrag geheel of gedeeltelijk vooraf betaalt.
2. Luister naar anderen
De beste tips komen van leveranciers. Zij hebben vaak het fingerspitzengefühl dat een debiteur slechte bedoelingen heeft.
3. Wees alert op verdacht gedrag
Doe onderzoek naar uw nieuwe klant. U kunt te maken hebben met een fraudeur als iemand niet of niet goed onderhandelt over de prijs, niet beschikt over de juiste faciliteiten (denk aan koelinstallaties) of totaal onbekend is met de branche. Wees ook alert bij verschillende mobiele nummers, een gmail- of hotmailaccount, vreemd briefpapier of afleveradressen die afwijken van het hoofdadres.
4. Beveilig uw accounts
Gebruik tweestapsverificatie op al je accounts en stel je spamfilter goed in. Let erop dat u uw gegevens online alleen doorgeeft op beveiligde websites. Zorg dat u weet hoe u veilig kunt internetten.
5. Check, check, dubbelcheck
Bezoek de website en controleer de grammatica en spelling van de correspondentie: het moet in lijn zijn met wat u mag verwachten van een professionele organisatie. Check het afleveradres in Google Street View, of het een logisch afleveradres is. Instrueer ook uw chauffeurs goederen alleen te lossen op de afgesproken bestemming en wijs ze erop verdachte situaties direct te melden.
Ontvangt u schadevergoeding op uw kredietverzekering?
Of u verzekerd bent tegen oplichting is afhankelijk van het type fraude. Bent u opgelicht door een spookbedrijf, maar heeft u op dit bedrijf wel een kredietlimiet verkregen, dan krijgt u in de meeste gevallen de schade vergoed. Voor oplichting door een fraudeur die zakendoet uit naam van een betrouwbaar bedrijf, krijgt u doorgaans geen vergoeding. Bij phising is het afhankelijk van uw cyber- of fraudeverzekering. De kredietverzekeraar zal in de regel niet uitkeren vanwege de betwisting van de factuur door de ‘echte’ afnemer.
Twijfelt u? Informeer bij Xolv
Heeft u enige twijfel over de moraliteit van een debiteur, neem dan contact met ons op. Door onze jarenlange ervaring herkennen wij afwijkend gedrag vaak al in een vroeg stadium. Bovendien kunnen wij meerdere informatiebronnen raadplegen om te beoordelen of de onderneming met wie u zaken wilt doen te goeder trouw is.